Saturday 5 November 2011

Yang aku nak kata..


Human behavior psychology sebenarnya very complex topic, no matter la camne kita try to discuss it or even attempt an explanation of how and why we function the way we do! Memang payah le nak menerangkannya sbb in dis world kita ade ramai sangat manusia and kita ada macam2 manusia ngan perangai yang berbeza. Kita xde kuasa nak mengubah behavior orang kan? Xkan la kita x ske ngan perangai sorang budak tu kita tiba2 de kuasa sailormoon nk tukar dye jadi baik plak an.impossible bebexcept kalau Allah de kurniakan kita ngan kuasa yang sedemikian rupa kan2?..
Its important to note that dengan bermacam2 behavior tu la kita kene banyak bersabar kalau de member2 kita yang berperangai x elok. Kita xley nak terus cut relationship kita ngan dye.no..no..no..xbek taw..Tuhan marah kita wat cam tu. Kita kena understand jugak or klu btol la kita ni BFF dye, ce la kita cari what are the factors they turn their life like that. Ne taw punca tu comes from diri kita sendiri an..kate je best fren 4eva.tapi dalam diam kita p ngurat balak dye plak.ish..ish..ishmemang btol la kita ni kawan yang perlu dijauhi. jauhi lah diri anda dari saya..saya ni bahaya..ohoo..de kew orang yang akan wat statement yang cam tu? Xde kot..
Hmm dalam keadaan camni btol la mak aku cakap cari kawan yang btol2..jgan suke2 ikot kawan klu dye 2 x btol nt ko btol2 jd gler ermm btol3..aku agree 150%..mak I keep your advice deep in my heart. Ill never 4get thatbut, orang2 zaman skang ni commonly bila something yang xbek da terjadi kat diri sendiri barulah dye nak terpikir sume advice2 mak bapak dye 2. Lagi2 ngan dynamic global skang ni. Behavior yang xbek biasanya aku tgk happen becoz of technology. Nowadays, ngan technology yang semakin up to date, orang2 ramai yang berlumba2 nak jadi pakar IT.bagus la tu..mmg bagus kalau kebijaksanaan yang kita ada dalam IT tu kita salurkan or kita gunakan untuk benda yang bek2..tapi aku sedih sgt bila orang yang de kepakaran dalam IT tapi dye gunakan kepakaran tu untuk kepentingan diri n untuk kejahatan. awatla jadi lagu tu..untuk apa kita wat tu sume?  Nak kata untuk kebahagiaan hidup xdela jugak.bahagia kew kita kalau hidup gler stylish ah tapi barang2, harta kekayaan sume datang dari hasil rompakan bank atau hasil dari penggodaman maklumat2 syarikat. Suke hati dye jew..x pk kematian btol ek? Tuhan kan Maha Melihat, Maha Mengetahui apa yang kita wat..xtkot kew tgh2 wat jahat tu tbe2 kita die on the spot? There is no other time lagi untuk kita to run from death..nak kew cam tu?
Huh! emotional sebentar..tapi..its undeniable that ngan technology tu jugak la yang change our life kan.kalau dulu ne de mesin2 ni sume.ne de hp?ne de kete..kalau ade pn kete yang pakai tayar kayu tu ha..tp skang ngan adenye teknologi, kte da de kemajuan. Orang2 yang dok outskirt pn da taw IT.bagud3
So kat sini senang cakap la kita sebagai manusia kita yang cipta semua teknologi tu n kalau da namanya manusia yang cipta mestila ade kekurangan xde pn sesape dalam dunie ni ley cipta bende yang perfect. Sebagai manusia yang mempunyai behavior yang bermacam2 ni kita kena pandai2 sndri la nk guna teknologi untuk kearah kebaikan  atau  keburukan.pape pon tepuk dada tanya selera la kan..



0 comments:

Post a Comment

 

.....saranghae.....(^_^). Design By: SkinCorner