Friday 21 October 2011

kehidupan ini....


Kadang2 buat kita happy tapi sometimes ade juga yg wat kita moody. Time moody 2 jgn ckp la wat ape pon sume x menjadi..tension, stress sume bergabung bha…mase tu kan…haishh juz Tuhan je yang taw ape perasaan kita time tu. mst rase nk marah je..btol x..btol x…..

Sebenarnya kan..ade care tau cane nk atasi perasaan marah tu..k antaranya ialah apa yang disarankan oleh ahli psikologi la..dye kata bila kita rasa nak marah, ce kita renung kuku ibu jari tangan kita kira-kira 2 minit..nak lebih pun boley tapi wat pe nak tenug lame2 kan? Kalau ditenug kuku tu jadi emas xpew la jugak. At least ley tambah pendapatan.hehe..ahli psikologi tu kata kalau kita buat cam tu, kita dapat mengubah focus kita dari emosi ke pemikiran..

tokseh le wat muke cam  gini
burok la nengoknye..
Tapi..pada aku la.ni bagi orang2 yang pencinta haiwan cam kucing ke katak ke kan..eeee de ke orang yang pencinta katak??hoho…geli…geli…kalu cam aku, aku lg prefer pada kucing..kalu korang terasa nak marah ke moody ke korang belai la kucing kesayangan korang. Cakap2 ngan dye..nt lame2 perasaan marah tu akan hilang..sbb kan bila kita cakap ngan kucing ni, dowang cam paham tau. Walaupun pada dye kita cakap “gila betol la orang tadi tu! Tension aku!” pada si kucing dowang ingat kita cakap “comel betol la ko ni! Aku sayang gila kat ko!”haha..x kisah la ape pon yang cube nak di translate kan oleh si kucing tu tapi dengan care tu memang bagi kesan kat aku bila aku moody..ce la kowang2 try..

Next, bagi kita2 ni yang hidup bermasyarakat, harmoni, sejahtera lagi mendamaikan ni..kalau kita tengah moody ce2 la bawak senyum..senyum 2 kan seindah suria sbb ngan cara tu emosi kita akan jadi tenteram. Mmg la susah kita nak senyum time ngah marah kan..tapi at least bila kita senyum at orang, orang akan senyum balik at kita and dowang x cakap yang kita ni belagak…..walaupun susah, tapi x mustahil kn kita untuk wat…”kerana dirimu begitu berharga”..haha iklan ape ni ek?? Lupe plak aku..dulu aku suke guna trade mark ni dalam perbualan seharian besama jiran2 tetangga..:)

[Image: Happy-Smiling-Animals-027.jpg]
ce tgk...klu kita hepi, orang len pn suke
tgk kte..an2?
Lagi satu an..bagi kita2 ni yang beragama islam…kan kita dari sekolah lagi cikgu da ajo cane nak beristighfar..cane nak solat sunat, cane nak berwuduk ngan perfect..so dalam keadaan kita yang moody, moh
la kito apply kan sumo2 ni..tapi..sepatutnya bukan time moody je baru kita nk beristighfar, baru kita nk solat sunat, baru kita nak mengadu at Tuhan yang kita de masalah. patutnya dalam ape keadaan pun kita kena apply kan sume ni..baru la hidup kita tenteram, aman dan rase tenang je….btol x anak2….?


Ha..pas ni kowang kalau tgh marah ce la  bawak2 bertenang yo..kan dalam Al-quran ade cakap yang kita x ley biakan perasaan marah tu menghantui diri kita..setiap ape yang berlaku tu pasti de hikmahnya..jangan la
[Image: Happy-Smiling-Animals-006.jpg]
keadaan ni akan terjadi
bila kita dah terover happy..
kowang bersangka buruk pada yang Maha Pencipta. Sbb…walaupun musibah melanda kita je tapi tu sebeno nye merupakan satu ujian je..udah2 le tu marah kan owang..owang x ske klu kita de sikap cam tu tau..ntah2 nt owang sume xnk kawan ngn kita..mau kah anda perkara sedemikian berlaku?? Xmau kan……so renug2 kan dan selamat beramal yo..

0 comments:

Post a Comment

 

.....saranghae.....(^_^). Design By: SkinCorner